Podnikatelský plán / záměr

Psaní podnikatelského plánu:

 
1. Úvod
 
Podnikatelský plán znamená úplný popis podniku a jeho plánů pro nadcházejících 3 - 5 let. 
Zdůvodňuje to, co podnik dělá (nebo co v případě nového podniku dělat bude), kdo a proč
bude výrobky nebo služby kupovat a jaké jsou dostupné a požadované finanční prostředky.  
 
Často se podnikatelský plán sestavuje pouze tehdy, když vznikne potřeba navýšení financí. 
Podnikatelský plán by však měl sloužit především podnikateli samému jako jeho vlastní 
vodítko pro dosažení strategických cílů. Proto by měl být revidován každý rok, aby správně
stanovoval cíle, mezicíle a poskytoval reálné finanční předpovědi. Kvalita záměru též ukazuje 
na strategickou a manažerskou úroveň podnikatele.  
 
 
2. Styl  
 
Podnikatelský plán by měl být napsán jasným, stručným a logickým způsobem. Jeho hlavní 
část většinou nezabere více než 8 - 10 stránek, ačkoli může vzniknout potřeba doprovodných 
podrobných příloh.  
 
Správný podnikatelský plán je prvním marketingovým činem jakéhokoli podniku 
představující jeho hlavní prostředek pro přesvědčovaní potenciálních investorů o 
životaschopnosti a budoucí úspěšnosti podnikání. Titulní stránka by měla vystihovat povahu 
podniku, jméno vlastníka (vlastníků), adresu a telefonní spojení. Obal vzbuzuje ve čtenáři 
bezprostřední dojem o image podniku, a proto musí vypadat profesionálně. Na následující 
stránce by měl být uveden obsah a čísla stránek.  
 
Pokud jsou zapotřebí přílohy, jejich rozsah by měl být přiměřený významu informace. 
Obvyklým obsahem příloh jsou zdůvodnění předpokládaných objemů odbytu nebo 
marketingové studie velikosti trhu.  
 
 
3. Obsah podnikatelského plánu  
 
3.1 Shrnutí  
Shrnutí by mělo stručně popisovat podnik, objasňovat rozhodující cíle a vysvětlovat, z jakého 
důvodu je vlastník podniku osobou schopnou dovést podnik k úspěchu. Ve shrnutí uveďte 
silné stránky firmy a důvody, proč by se váš návrh měl setkat s podporou. Přestože shrnutí je 
první částí, kterou si čtenář přečte, osvědčuje se napsat ho až nakonec.  
 
 
3.2 Podnik  
 
Jestliže je podniku dáno nějaké poslání, měl by je podnikatelský plán obsahovat. V 
nejjednodušším případě je posláním prohlášení o účelu jeho existence, kterým se řídí jeho 
činnost. Jde o hlavní znak podniku. Poslání by mělo být lehce srozumitelné pro personál, 
zákazníky, finanční investory atd.  
 
Definování účelu podniku znamená vyjádřit nejen co podnik dělá, ale především vizi, která ho 
pohání vpřed. Tato představa vyjadřuje náročné, ale dosažitelné cíle spolu s předem 
stanoveným časovým rozvrhem. Je to vyjádření pozice, kterou chce podnik zastávat v 
konkurenčním prostředí v budoucnosti. Charakterizujte vlastníka podniku, ať už podnik 
funguje nebo se teprve zakládá. Je vhodné zmínit se o zámince, která stála u zrodu podniku.  
 
Jestliže podnik již začal fungovat, popište jeho činnost a historii až po současnost, výši obratu, 
zisku a čistého jmění. Jak si jeho výsledky stojí ve srovnání s konkurencí? Jakých hlavních 
úspěchů podnik dosáhl? Nezapomeňte na analýzu silných a slabých stránek podniku. Popište, 
jestli má podnik charakter obchodní společnosti, individuálního podnikatele nebo akciové 
společnosti. Uveďte všechny případné významné podrobnosti, například to, jestli podnik 
dosáhl ISO 9000.  
 
 
3.3 Výrobky nebo služby  
 
Výrobek (nebo služba) by měl být popsán výrazy, kterým bude rozumět i laik. Popis výrobku 
musí podat vysvětlení, proč budou zákazníci ochotni tento výrobek kupovat a jaké potřeby 
výrobek uspokojí. Mezi přínosy může patřit snadná použitelnost, pohodlí, bezpečnost, 
ovladatelnost, výhodnost, vkusnost atd.  
 
Jsou některé z vlastností výrobku unikátní? Uveďte podrobnosti o patentu, registraci designu 
nebo autorských právech. Existují konkurenční výrobky? Jaké přednosti bude mít výrobek ve 
srovnání s konkurenčními výrobky? V čem je jeho jedinečnost pro odbyt? Naznačte plány 
budoucích inovací. Bude později škála výroby rozšířena o další výrobky?  
 
 
3.4 Marketingový plán  
 
V předchozí části podnikatelského plánu jste již definovali účel podniku. Tento účel je třeba 
vtělit do marketingových cílů a záměrů. Nejvšeobecněji definovanými cíli jsou dosažení 
zisků, rostoucího obratu, diverzifikace a zvýšení podílu na trhu. Vaše cíle by měly být 
kvantifikovatelné, měřitelné, náročné a dosažitelné.  
 
 
3.4.1 Světový trh  
 
Charakterizujte hlavní vývojové trendy na světových trzích v dané oblasti podnikání, 
nejvýznamnější producenty, jejich stručnou charakteristiku, postavení na trzích, šíři 
sortimentu, charakteristiku jejich produktů.
 
 
3.4.2 Domácí trh  
 
Charakterizujte domácí trh v oboru vaší činnosti. Zaměřte se na potenciální velikost trhu, jeho 
nasycenost, geografické rozložení zákazníků stálých i potenciálních. Uveďte zvláštnosti a 
specifika odvětví (sezónnost, zvláštní požadavky). Pro které skupiny zákazníků bude nebo je 
určen rozhodující objem produkce? Pokuste se podrobně charakterizovat tyto skupiny 
zákazníků z hlediska nároků na kvalitu, cenové politiky nároků na dodávky a servis. Je účelné 
zpracovat rozdělení trhu s cílem přesného stanovení cílových skupin zákazníků, kterým má 
být produkt určen. Ve kterých oblastech (územních) dosahujete (hodláte dosahovat) 
největších obratů? Vysvětlete, proč tomu tak je a uveďte, zda existují oblasti, do kterých je 
možné proniknout.  
 
 
3.4.3 Trendy na vašem trhu  
 
Jaké trendy byly, jsou a jaké trendy očekáváte ve vývoji trhu? Jste schopni pružně reagovat na 
vývoj a přizpůsobit svou nabídku měnící se poptávce? Jakým způsobem budete zajišťovat 
inovaci produktů? Podléhají produkty módním trendům? Jakým způsobem reagují na měnící 
se požadavky vaši konkurenti? Odhadněte velikost a vývoj poptávky v krátkém a 
střednědobém horizontu a vysvětlete, proč tento vývoj očekáváte.  
 
 
3.4.4 Postavení podniku na trhu a jeho konkurence  
 
Uveďte důkazy o existenci odbytového trhu nebo důkazy o neuspokojené poptávce po vašem 
produktu. Jaké překážky stojí v cestě vstupu na trh daného produktu? Uveďte, jak velký podíl 
na trhu zaujímá váš podnik nebo jak velký podíl hodláte zaujmout? Je na tomto trhu místo pro 
expanzi, či musíte čelit konkurenci na nasyceném trhu? Charakterizujte podrobně hlavní 
konkurenční výhody a nevýhody vašeho podniku a vašich konkurentů. Jaké tržní strategie 
sledují vaši konkurenti? Lze v budoucnu předpokládat zvýšení konkurence a jak jí budete 
čelit? Uveďte, zda uvažujete o proniknutí na zahraniční trhy, jakým způsobem toho chcete 
dosáhnout, na jaké trhy se budete orientovat? Poskytněte odhadnuté údaje o krátkodobé a 
dlouhodobé poptávce a vysvětlení, proč očekáváte takovou poptávku.  
 
 
3.4.5 Klíčoví odběratelé  
 
Charakterizujte, jakým způsobem probíhá nebo bude fungovat distribuce vašich produktů. Je 
váš podnik napojen na jediného odběratele, máte více odběratelů, zajišťujete prodej v síti 
vlastních obchodů? Jak chráníte své kmenové odběratele před útoky konkurence? Jakým 
způsobem získáváte nové odběratele? Uveďte, jakým způsobem máte zajištěn odbyt 
produkce. Máte uzavřeny dlouhodobé smlouvy s odběrateli? Jaká část vaší produkce má 
zajištěn dlouhodobě smluvní odbyt?  
 
 
3.4.6 Klíčoví dodavatelé  
 
Definujte, zda je váš podnik napojen na jediného dodavatele, zda spolupracuje s více 
dodavateli, jaká je jejich zastupitelnost? Uveďte způsoby výběru dodavatelů.  
 
 
3.4.7 Marketingový průzkum trhu  
 
Popište způsob průzkumu trhu. Jaké jsou výsledky primárního průzkumu (přehledy, 
interview, spotřebitelské skupiny, marketingové testy atd.)? Jaké jsou výsledky přejatých 
sekundárních informací (výzkum jiných firem nebo lidí)? Může být užitečné, jestliže 
informace uvedete v tabulkách nebo grafech. V této části uveďte pouze nejvýznamnější 
informace. V přílohách můžete uvést podrobné podkladové materiály.  
 
 
3.4.8 Propagace  
 
Jak se zákazníci o výrobku dozví? Jakým způsobem bude podnik o sobě trh informovat? 
Sestavte reklamní zprávu.V ní pečlivě definujte pro zákazníka, co mu budete nabízet. 
Reklamní zpráva by měla zdůrazňovat přínosy, které výrobek zákazníkovi poskytne. Uveďte, 
jaké sdělovací prostředky zvolíte pro komunikaci se zákazníky. Velký význam v propagaci 
podniku zaujímá jeho image. Je zvláště důležitý pro ty podniky, které se chystají prodávat na trhu kvalitních výrobků. Podnik by měl použít dostatečné investice pro vytvoření dobrého 
image.  
 
 
3.4.9 Distribuce  
 
Jaká je cesta výrobku z výroby ke konečnému zákazníkovi? Jak se budou výrobky dopravovat 
do místa prodeje? V případě, že mezi vámi a konečným spotřebitelem stojí další obchodní 
partneři, důkladně popište je i jejich prostředí.  
 
 
3.4.10 Cena  
 
Unese trh vyšší cenu - kterou by se zvýšil zisk? Bude cena kolísat, aby se výrobek uchytil na 
trhu? Počítáte se zaváděcí nabídkou, která by umožňovala zákazníkům vyzkoušet si výrobek 
nebo službu? Bude pro velkoodběratele poskytována nějaká sleva?  
 
 
3.5 Vedení a organizace  
 
Popište výrobní proces a porovnejte ho s konkurencí. Popište kanceláře a vybavení, které 
podnik používá nebo bude potřebovat.  
 
Popište vedení a zaměstnance. U klíčových zaměstnanců uveďte stručný životopis (jestliže to 
bude zapotřebí, v příloze můžete uvést další podrobnosti). Co je specifickými silnými 
stránkami těchto zaměstnanců? K těmto silným stránkám mohou patřit technické znalosti 
(jako je získaná zkušenost v odbytu), osobní kvality (jako je pracovní zápal, energičnost, 
schopnost práce i ve stresových podmínkách), vzdělání a získané odborné školení. Pokud 
existují zjevné nedostatky, objasněte způsob, kterým budou odstraněny. Uveďte, jakým 
způsobem budou rozděleny řídící pravomoci a odpovědnost jednotlivých zaměstnanců. U 
podniků většího rozsahu bývá užitečné uvedení organizačního schématu.  
 
 
3.6 Finanční požadavky  
 
Ukažte, jaké množství peněz (nebo jiných aktiv) bylo nebo bude vloženo základními 
podílníky. Uveďte podrobnosti o tom, jaké množství finančních prostředků jste schopni získat 
z jiných zdrojů (bankovní úvěr, leasing) a jakou sumu požadujete po investorovi. Pro 
uvažovanou investici se pokuste nalézt v maximální míře jiné zdroje financování (např. 
vlastní úspory, hypoteční úvěr, dodavatelský úvěr, faktoring pohledávky, atd.). Jelikož 
investor bude pravděpodobně hledat nejvhodnější formu investování do vašeho podniku, 
uvažujte v dalších kalkulacích formu bezúročné půjčky. Výrazně nám to zjednoduší práci, při 
navrhování optimální kombinace forem financování.  
 
Jestliže jste schopni poskytnout nějaké záruky na prostředky získané od investora (např. 
nemovitost), uveďte to. Záruky však nemají na rozhodování investora významný vliv. 
Hlavním finančním měřítkem investora bývá uvažovaná ziskovost vašeho podnikání s našimi 
prostředky.  
 
Vaše finanční požadavky musí doprovázet podrobný rozpis čerpání, který shrnuje údaje o 
časovém harmonogramu čerpání, výši čerpané částky a jejím účelu. Do plánu čerpání zahrňte 
i použití uvažovaných bankovních úvěrů a dalších forem financování.  
 
 
3.7 Finanční výkazy  
 
V této části uveďte pro nás důležité dokumenty a to zejména: 
 
1. cenové kalkulace 
2. schéma rovnováhy nákladů a výnosů
3. předpověď hotovostního toku 
4. plán zisků a ztrát 
5. rozvahu  
 
Pokud je to možné, u bodů 4. a 5. uveďte údaje za poslední 3 roky, aktuální situaci a 
prognózu budoucího vývoje na další 4 roky.  
 
 
3.8 Zakončení investice  
 
Podnikatelský plán by měl jasně definovat záměry vlastníků v otázce prodeje podniku, 
reference na obdobné transakce doma i v zahraničí a přehled o obvyklém ocenění podniku v 
jeho cílové velikosti na domácích a zahraničních burzách. Dále by měl zdůrazňovat důvody 
atraktivnosti podniku pro strategické partnery, obsahovat stručnou informaci o potenciálních 
strategických partnerech a popisovat dosažený stav případných jednání o spolupráci s těmito 
partnery.  
 
 
3.9 Přílohy  
 
Přílohy je možné použít za účelem zahrnutí podkladových materiálů. K nim mohou patřit 
výsledky průzkumu trhu, které budou podkladem údajů uvedených v podnikatelském plánu. U 
rozhodujících zakázek přiložte kopie existujících kupních smluv. V přílohách se mohou 
objevit také podrobné životopisy vlastníka (vlastníků) podniku a klíčových zaměstnanců, 
fotografie vzorkových výrobků, detailní snímky prostor podniku, atd. Jestliže jsou k dispozici, 
přiložte reklamní nebo jiné propagační materiály. Důležitou součástí smluv jsou kopie 
registrací patentů, živností, atestů a licenčních smluv.
 
 
4. Doručení podnikatelského plánu  
 
Podnikatelský plán zašlete poštou nebo E-mailem. Před prvním setkáním je vhodné se s 
projektem seznámit. Proto je nutné počítat s jedním až dvěma týdny na prostudování záměru. 
 

BusinessInfo.cz